Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een methode die wordt gebruikt om complexe problemen op te lossen. Om vervolgens verbluffende resultaten te behalen. Een breed antwoord? Jazeker. Daarom gaan we in dit artikel iets dieper in op Design Thinking en krijg je antwoord op een tweetal vragen: wat betekent Design Thinking? welke fases zijn er?

Het is belangrijk om alvast te weten over Design Thinking dat de mens altijd een centrale rol speelt. Er wordt altijd vanuit de menselijke behoeften gewerkt. Tijd om van start te gaan…

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken: 

  • Wat is Design Thinking precies?
  • Welke fases zijn er in Design Thinking?

Wat houdt Design Thinking precies in?

Design Thinking, oftewel ontwerp-denken, is een methode die probleemoplossend werkt en waarmee jouw team en organisatie resultaat kan behalen. Het kent geen vast protocol en is daarmee een andere manier van denken. Hoe dan? Om te beginnen wordt het probleem vastgesteld en gedefinieerd. Daarna wordt er gekeken naar mogelijke oplossingen waarin de behoefte van de klant is verwerkt. 

Het gaat er altijd om of het voldoet aan de wens van de klant. Zo verandert het proces van ontwikkelen en stelt het mensen in staat om veel ideeën te creëren in verschillende brainstormsessies. Simpel gezegd: de gekste, vreemdste en raarste ideeën zijn welkom. Er is geen oordeel, want juist die ‘exotische ideeën’ leiden tot creatieve oplossingen. 

Scrum Academy Trainingen

Welke Design Thinking fases zijn er?

Dus hoe start je een proces met Design Thinking? Maak kennis met de 5 fases. De geestelijk vader, Amerikaans psycholoog en socioloog Herbert A. Simon, beschrijft het proces in een aantal basisstappen.

1. Empathie (Empathize): zorg dat je altijd alle perspectieven van de betrokkenen kent;

2. Definieer (Define): definieer de kern van de uitdaging (lees: het probleem);

3. Ideeën (Ideate): zorg dat je zoveel mogelijk creatieve ideeën genereert en selecteert;

4. Prototype (Prototype): ga aan de slag en maak zo snel mogelijk een werkende oplossing;

5. Test (Test): test jouw oplossing en verwerk de feedback die jullie krijgen.

De voordelen van Design Thinking

Wij hebben 4 voordelen voor je geformuleerd. 

1. Klantwens en gebruiker staan centraal: het doel van de eerste fase (empathie) is dat je je echt inleeft in de klant. Denk goed na over de wensen, drijfveren en pure behoeften van de klant. Zodoende weet je zeker dat het product/dienst aansluit bij de klantwens.

2. Tastbaar product: Doordat je in één van de fases prototypes maakt, komt het product echt tot leven. Verbeelding wordt tastbaar en is niet langer een idee of abstract plan dat in de vorm van post-its aan de muur hangt. 

3. Betrokkenheid en creativiteit: het zorgt dat er vanuit het gehele team een bijdrage wordt geleverd en het biedt alle ruimte voor ideeën, energieke plannen en creativiteit. We kunnen gerust zeggen dat het creatieve vuurtje wordt aangewakkerd. 

4. Snel leren: Doordat er wordt gewerkt met brainstormsessies kan er snel worden geleerd wat er wel werkt en wat niet. Doordat je steeds weer een nieuw prototype maken, krijg je vaak feedback van de klant, en is snel zichtbaar of jouw creatieve oplossing werkt.