Scrum is NIET het doel. Wat is het WEL?

We focussen teveel op Scrum en te weinig op het leveren van waarde voor klanten. Met dit statement in mijn gedachte verlaat ik de tiende editie van het event Scrum Day Europe. Zijn we met z’n allen doorgeslagen? We zien Scrum alleen maar als procesverbetering in organisaties en niet als een verbetering om van meer betekenis te zijn.

Scrum als doel heeft volgens mij 3 belangrijke oorzaken, die ik in dit artikel op tafel leg. Te weten:

  • Je maakt de theorie belangrijker dan de praktijk;
  • Je denkt dat enkel Scrum voldoende is;
  • Je verwacht dat twee dagen genoeg is.

Na het lezen van deze blog ben je in staat om naar je eigen team(s) te kijken en een eerlijke beoordeling te maken of je Scrumt om het Scrummen, of dat je echt met impact maken en het werkgeluk verhogen bezig bent.

De theorie is belangrijker dan de praktijk

Lang geleden las ik het boek van Jeff Sutherland over Scrum (The art of doing twice the work in half the time) en was meteen onder de indruk van het Empirisme in het ontstaan van Scrum. Scrum is niet achter een tekentafel verzonnen, Scrum is steeds beetje bij beetje opgebouwd. Werd er in de praktijk een obstakel gevonden, dan werd heel slim gezocht naar een duurzame oplossing. Die oplossing werd uitgeprobeerd en bij succes toegevoegd aan de manier van werken, het framework. Op deze manier ontstaat Scrum op basis van best practices en geleverd bewijs in de praktijk.

Bij veel implementaties en trainingen staat de theorie centraal. En dat is een prima vertrekpunt, maar geen eindpunt. Jouw praktijk en de wereld om je heen staan niet stil. Dus wacht niet op een update van de Scrumguide elke 2-4 jaar, maar denk zelf na. Giet de opgedane kennis van een training niet voor de komende tien jaar in beton. Maar ga met de mindset van experimenteren aan de slag om steeds jouw werkwijze te optimaliseren. Met als doel meer en beter waarde te leveren en te zorgen dat er een heerlijke plek om te werken ontstaat. High Impact. Happy Teams dus.

Met Scrum alleen kom je er niet

Dat vind ook Dave West, CEO van Scrum.org. Vanaf het podium van Scrum Day Europe vertelt hij namelijk dat er meer nodig is om de focus echt op waarde te hebben. Scrum richt zich dan wel op het leveren van waarde, maar veel minder op het creëren van waarde. Dat is natuurlijk gedeeltelijk waar. De visie van een goede Product Owner resulteert al in waarde. En het gehele team krijgt tijdens reviews voldoende feedback om te weten of het op de juiste weg is. Of het waarde levert.

Dave West ziet ook een mooie rol weggelegd voor Design Thinking en Lean Start-Up. De rol om meer te empathiseren met de klant en sneller en beter te experimenteren. In een eerdere blog uit 2018 noemden wij dit al Lean Innovation. Het doel hiervan is dat het gehele team betrokken en geïnteresseerd raakt. Dat het team alles van de klant wil begrijpen en daar slimme experimenten voor opzet en en uitvoert. Dat een team met Scrum en Lean Innovation zorgt dat de klant de hoogste waarde krijgt. 

Kanban en Scrum trainingen

Twee dagen training is niet genoeg

Onze tweedaagse basis trainingen Product Owner I en Scrum Master I sluiten aan bij het assessment van Scrum.org. In twee dagen leer je de ins & outs van Agile en Scrum, met heel veel praktische tools, en kan je met vertrouwen opgaan voor je certificering. Scrum is lightweight simple to understand, but difficult to master. Jeff Sutherland zegt het zelf al.

In twee dagen word je in feite bewust onbekwaam. Je komt erachter dat je om echt de snelheid en effectiviteit van Agile werken te bereiken, je de organisatie structuur en cultuur zal moeten aanpakken. Hoe je dat doet leer je niet in twee dagen. Daarin kan je je wel verdiepen met andere trainingen zoals Agile Coach Opleiding I & II en de Product Owner Master track. Die zorgen ervoor dat je stap voor stap aan je organisatie en het verhogen van je waarde sleutelt. Tegelijkertijd word je gestimuleerd om meteen heel veel meters in de praktijk te maken. Daar leer je simpelweg het meeste van.

Scrumt jouw team om het Scrummen?

Kijk eens, met de informatie uit dit artikel in je achterhoofd, naar jouw team. En probeer daar in niet te lief voor jezelf te zijn. Durf je kritische bril op te zetten. Gebruiken jullie Scrum om de hoogste waarde te leveren voor de klant? Goed bezig, verdiep je eens in Lean Innovation en kijk welke waardevolle elementen je team nog verder kunnen brengen. Daar help ik je graag bij. Kom je er nu achter dat in jouw team Scrum, helaas, uiteindelijk toch alleen maar een procesverbetering is geworden? Dan onderneem je het liefst vandaag nog actie.

Geen paniek trouwens! Je hoeft nu niet ineens een master in verandermanagement te worden om jouw teams en organisatie wel verder te helpen in het focussen op klantwaarde. Maar meer kennis en kunde als Scrum Master, Product Owner of Agile Leader is wel wenselijk. Investeer dus in jezelf. Alleen dan help je jouw team of organisatie om straks nog veel meer ‘Scrum-vruchten’ te plukken. Dan ga je focussen op waarde. De klant blij met mooie spullen, het team blij met mooi werk.


Tot slot

Welke kansen liggen er in jouw organisatie? Ik spar er graag met je over. Maak gerust een afspraak met me. Of bel me op: 0611535207.