Lean Innovation: de magische mix voor productowners.

Datum:
4 sept 2018
Auteur:
Gert Hans Berghuis

Gert Hans introduceerde Agile & Scrum in de ontwerpwereld. Maakte via Inspect & Adapt een krachtige verstaalslag van Scrum voor IT naar interactieve projecten. Hij is sprinter pur sang. Hij is medeoprichter van Scrum Academy en Agile specialist voor de boardroom.

“Wees geen Scrumzombie, maar pas altijd Inspect & Adapt toe.”

Discussieer mee op:

Terwijl de hele wereld langzaamaan het Agile gedachtengoed omarmt, zien we dat er meer nodig is voor succesvolle innovatie. Wát je moet maken is zo mogelijk nog bepalender. Hoe ga je daar als Product Owner mee om?

Scrum. What about it?

Scrum is een probaat middel gebleken om ontwikkeling te versnellen, te flexibiliseren en beheersbaar te maken. En waar Scrum vroeger vooral gebruikt werd om software te ontwikkelen, zien we Scrum nu ook gebruikt worden in (andere) creatieve processen als Marketing en Communicatie.Maar Scrum geeft geen helder antwoord op wát we moeten maken. Wat zit er nou in de Product Backlog? Het helpt ook maar beperkt om te bepalen of we het goede maken. Hoe past de backlog zich aan de realiteit aan?

Als je niet oppast zijn de producten of uitkomsten van scrum geen antwoord op een probleem van de markt. Dat uit zich dan bijvoorbeeld in weinig gebruikers en weinig tractie. En daar zit je als Product Owner dan maar mee: geen blije klanten.

‘Klantgericht’, er is geen visie of strategie waar het woord niet vaker dan eens in voorkomt. We hebben met de hele wereld ontdekt dat het een goed idee is om iets te maken wat klanten willen. Maar hoe werk je dat nou concreet in je innovatieproces?

Kom er maar in: Design Thinking

Daarom willen we ook Design Thinking erbij betrekken. Ofschoon het begrip een beetje geërodeerd raakt, is het de beste benaming van het proces dat we nog nodig hebben om met sterke Value Proposities te komen. Een belangrijke stap is de divergerende Ideate fase, cruciaal voor het ontwikkelen van onderscheidende oplossingen. Het is in feite een ontwerpproces van begin tot het eind. Voor ontwerpers gesneden koek, en niks nieuws onder de zon. Maar ook de rest van de wereld begint te zien dat voor succesvolle innovatie design een onmisbaar ingrediënt is, en voor hen is dit een nieuwe wereld. Design Thinking wordt inmiddels onderwezen aan beroemde opleidingen, toegepast door de Big Four business consultants en kalmpjes aan ontvangen in de boardroom.

Maar waar Design Thinking dan weer matig in voorziet is het gaandeweg bijsturen van je Value Proposition. Hoe zorg je dat je blijft leren tijdens het innovatieproces?

Enter: the Lean StartUp

Dat is waar Lean StartUp antwoorden geeft. De methode, naar het gelijknamige boek van Eric Ries, stelt validatie of Validated Learning centraal. Kort gezegd: leren of onze aannames kloppen. De bekende kreet voor dit principe is Build-Measure-Learn. In een plaatje:Dat kunnen aannames zijn op het gebied van Viability, Feasibility of Desirability. De laatste is vaak cruciaal, wat blijkt uit het feit dat 42% van de startups stranden omdat hun propositie niet aansluit op de markt (bron: CB insights 2018). Dat zal voor corporate projecten niet anders zijn. Kortom, Lean StartUp is een onmisbare toevoeging aan Scrum en Design Thinking. Het voorkomt onnodig werk en vertraging.

De cocktail: Lean Innovation

Het is dus zaak om best of three worlds te organiseren. De snelheid van Scrum en de richting van Lean StartUp door continue validatie, gecombineerd met een creatief design proces. Dat ziet er dus zo uit:

Dit ‘happy centre’ heet Lean Innovation. Het is de manier om sneller, slimmer, goedkoper en met meer plezier je projecten te doen en je klanten blij te maken. Het is een framework dat helpt om het goede te maken, bijvoorbeeld door voortdurende klantvalidatie te verankeren in je innovatieproces. Het ondersteunt je Validated Learning met heldere tools, zodat je op het proces kan vertrouwen en je aandacht op de inhoud kan richten. Denk aan canvasses en sofwaretools die je leven makkelijker maken.

Lean Innovation is een mix van drie ingrediënten, die samen een een compleet proces opleveren. Het maakt dat je als productowner niet alleen velocity maakt, maar daadwerkelijk waarde creëert.

Enthousiast?

Gert Hans Berghuis verzorgt in oktober een Masterclass Lean Innovation voor Scrum Academy. Gert Hans is een van de partners van Fabrique en heeft veel ervaring opgedaan in diverse corporate ventures bij onder andere ABN AMRO en PostNL. Daarnaast coacht hij diverse start-ups. Hij is parttime verbonden aan de TUDelft, waar hij o.a. Lean Innovation doceert.
Meer informatie over de Lean Innovation Training en hoe je je inschrijft vind je hier!

Scrum Master Training

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.
Eerstvolgende trainingen

NIEUW voor managers, door Arie Dolman