Agile en Scrum werken

Brengt Agile en Scrum niet wat je ervan had verwacht? Dit is waarom!

Je bent vol goede moed met Agile werken begonnen en hebt Scrum als nieuwe werkwijze geïntroduceerd. Het team enthousiast, het management nieuwsgierig en jij als aanjager helemaal in je element. Maar dan… wanneer je het net ophaalt om te polsen welke baanbrekende veranderingen er hebben plaatsgevonden, zakt de moed je in de schoenen.

Je ontdekt dat de time to market nog steeds even lang is. En jullie werken in het team dan wel Agile, maar de rest van de organisatie niet. Daardoor raakt de flow uit de waardeketen en ben je nog steeds afhankelijk van andere afdelingen. Dat zorgt weer voor vertraging en lange doorlooptijden. Oja, de klant is ook nog steeds uit beeld waardoor echte feedback van de meest belangrijke stakeholders niet meegenomen wordt. Als deze voorbeelden je bekend voorkomen, dan is dit de vraag die ik je stel: wat is jouw volgende level?

Anders werken, zelfde resultaat

Je eerdere werkwijze vervangen voor die van bijvoorbeeld Scrum was al een grote stap. Je meetings vervangen door een Sprintplanning, een Daily Scrum, Sprint Review en Sprint Retrospective was een hele opgave. Gelukkig staan inmiddels de neuzen wel dezelfde kant op en is het een nieuwe routine geworden. Totdat je denkt: we zijn wel anders gaan werken, maar leveren we nu ook echt meer op? Zijn we sneller? Hebben de klanten er echt wat aan? Kortom, heeft onze nieuwe werkwijze ook een nieuw resultaat? Helaas is dat vaak niet het geval. Ik deel graag mijn visie op de oorzaak daarvan.

Drie type veranderingen

In verandermanagement zijn er 3 typen veranderingen. De eerste is de makkelijkste. Je verbetert je huidige situatie, gaat van A naar A+. Bijvoorbeeld door processen te optimaliseren. De tweede verandering is al iets moeilijker: je wilt van A naar B. Een wezenlijke verandering, maar nog wel goed te overzien. Je verandert bijvoorbeeld je werkwijze. Spannend, maar het voelt ook nog wel als een georganiseerde reis, met een vast programma. De derde is het moeilijkst van allemaal: je verandert van A naar iets compleet nieuws en vaak ook iets onbekends. Dat heeft impact op iedereen, op het hele systeem en is dus ook nauwelijks te plannen. Zie het als een backpackreis. Een ontdekkingstocht. Een expeditie. Op naar het nieuwe onbekende.

Het grootste misverstand

Kijk je puur naar het veranderen van de ene werkwijze naar Agile en Scrum, dan hebben we het hooguit over de hierboven genoemde tweede verandering. Maar alleen daarmee kom je er niet. Wil je dat de transformatie naar Agile echt impact gaat maken? Dan moet je aan de derde verandering werken. Door die transformatie raak je namelijk de structuur, de cultuur, processen, techniek, teamwork, leiderschap en de omgang met klanten. Daarom pleit ik dan ook voor meer kennis en kunde bij het vormgeven en begeleiden van deze transformaties.

Dit zijn 3 actuele uitdagingen

Oké, ik kan dit natuurlijk wel zomaar oreren. Maar concrete en onderbouwde voorbeelden uit de praktijk zeggen natuurlijk veel meer. Daarom besloot ik het gesprek aan te gaan met experts en met klanten die al de nodige ervaring in Agile en Scrum werk hebben. Ik vroeg hen welke concrete uitdagingen op dit gebied zij de komende tijd op hun bordje hebben. Hun antwoorden geven het volgende beeld:

  • Wachttijden van meer dan 1 jaar zijn zeker geen uitzondering. Budgetten blijven maar stijgen, met name IT budgetten. Terwijl het onduidelijker wordt welke waarde wanneer geleverd wordt, ontstaat er zodoende een enorme wachtrij met initiatieven om op te pakken. Het is nog maar de vraag of er voldoende mensen en middelen zijn om alles op te pakken.
  • Heel veel budget gaat op om huidige (IT)systemen en processen in de lucht te houden. Waardoor er veel te weinig ruimte is voor echte vernieuwing en klantgerichte innovaties. Hoe maken we het ‘run’ werk simpeler, zodat we meer capaciteit vrijmaken voor echt baanbrekend werk?
  • We zijn wel Agile aan het werk, maar werken alsnog naar hetzelfde eindresultaat. Sprints zijn zo een waterval backplanning geworden. Hierbij wordt dus niet beter gestuurd om risico’s te verkleinen en waarde voor klanten te vergroten. Daarnaast werken we nog steeds in silo’s wat de boel vertraagd. Of zoals iemand zei: ‘ik dacht dat ik een snelle auto gemaakt had, maar kom niet boven de 50 km/h.’

Wat is jouw volgende level?

Welke uitdagingen zie jij de komende tijd op jouw pad? Laat het me weten. Ik ben er erg nieuwsgierig naar, omdat ik van binnen geloof dat in de principes van Agile een menselijke manier van organiseren zit die we nog niet volledig benutten. Een onbenutte manier die wel nodig is in dit complex tijdperk, waarbij zo’n beetje alles op losse schroeven staat. High Impact. Happy Teams is bij ons geen loze kreet, maar eentje waarmee ik graag een steentje bijdraag aan een succesvol werkend Nederland. En daarbuiten.

Bel me of schiet een afspraak in. Ik ben nieuwsgierig naar jullie actuele Agile uitdaging.

Deze incompany trainingen zijn interessant voor jou