Als je wilt vernieuwen, moet je durven uitschieten

Lekker op safe! Binnen de lijntjes kleuren is veilig. Dan maak je in elk geval niet zo snel vijanden. Maar levert het ook fans op? Als je echt iets los wil maken, impact wilt maken, dan zul je toch buiten de lijntjes moeten durven kleuren. Klinkt logisch, maar het is toch iets wat je moet leren. Zeker als je dat binnen je team(s) of hele organisatie voor elkaar wilt krijgen. Ook ik heb die ontwikkeling doorgemaakt.

Ik weet hoe het gaat. Ook ik heb in verschillende teams de rol van Product Owner gehad. Hoe ik daar op terugkijk? Ik ging vaak veel te veel uit van wat mijn stakeholders binnen de organisatie aan me vroegen. Die vragen worden al snel leidend en zorgen ervoor dat alternatieve ideeën snel onder sneeuwen. Bolde, creatieve, prikkelende, uitdagende en echt vernieuwende hersenspinsels krijgen geen kans. Als iemand een keer een tof idee oppert, lijkt dat al snel te complex. ‘Liever eerst het laaghangend fruit plukken’ is het korte termijn motto. Maar dat laaghangende fruit blijft niet lang vers. Levert in the end minder waarde op.

Als je een keer echt goed wil uitschieten, durf dan te gaan voor echte innovatie. Kleur eens buiten de lijntjes, denk buiten kaders, ga eens over een grens. Daarvoor is het wel belangrijk dat je goed in gesprek gaat met je klant. En dat kan best spannend voelen. Soms zit je er met je eerste ideeën of aannames namelijk volledig naast. Ja, dat is een uitschieter en voelt even ongemakkelijk. Maar het is tegelijkertijd super waardevol en leerzaam. Met deze inzichten vertel jij je stakeholders namelijk wat ze belangrijk zouden moeten vinden en niet andersom. Pas dan kan je echt gaan innoveren. En natuurlijk breng je die mindset niet even op een presenteerblaadje in de organisatie, maar ik denk dat de volgende twee stappen wel erg waardevol voor je kunnen zijn.

Focus op de stem van de klant als Product Owner

Als je je klanten blij wilt maken met echte waarde, kan je het beste Product Owner skills opdoen. Een Product Owner luistert naar klanten en werkt samen met het Scrum Team om producten en diensten te ontwikkelen waar klanten maar wat graag voor betalen. Met geld, aandacht of inspanning. Jouw geleverde waarde voelt dan als een cadeau. Kijk eens naar onze Product Owner I training als je je team graag wilt meenemen in het ontwikkelen van waardevolle diensten voor je klanten. Of misschien is de Design Thinking & Lean Start-up Training iets voor jou?

Verdriedubbel je impact als team van Product Owners

Je bent wellicht al aan de slag als Product Owner, samen met collega Product Owners. Dan heb je een next-level uitdaging. Jouw team werkt in een complex web van interne en externe klanten. Je baant je eigen pad, maar sluit ook aan op de roadmap van de organisatie. Wat Product Owner teams dan erg waarderen van ons, is dat we ze als team begeleiden in onze succesvolle in-company Product Owner Master Track. Iets voor jouw team? Lees er meer over op onze website of bel/mail me gewoon om te kijken of het echt bij je past.

Laat je niet beperken door kaders, laat ons je uitdagen

Om eens een uitschieter te maken. Om buiten de lijntjes te kleuren. Om buiten bestaande kaders van de bedrijfsstructuur te denken. Kortom, om het anders te gaan doen. Ik en mijn ervaren collega’s van Scrum Academy dagen je met tal van trainingen en in-company trajecten uit. Wat al onze diensten gemeen hebben? Ze zijn interactief, Powerpointloos en boordevol tools en cases. Zo bouwen we samen met tientallen organisaties aan High Impact en Happy Teams. Wat dat voor jou betekent? Dat lees je hier in ons manifest. Of neem even contact op, dan vertellen we je er graag meer over.