Home » Blog » Product Owner » Ik durf niet meer terugProduct OwnerIk durf niet meer terugHet gaat lekker! Als Product Owner werk ik met het team aan een nieuwe app. Waarom dit project echt iets voor mij is? Het plan is om met Lean experimenten aan de slag te gaan en zo richting een Minimum Viable Product te werken. De start is een vliegende: mijn sessies met de stakeholders verlopen soepel, de designers zijn mega enthousiast en binnen mum van tijd kunnen de developers al aan de slag. Toch zou het al snel allemaal vastlopen en zou ik mezelf moeten erkennen: ‘ik durf niet meer terug’. Wat buiten de lijntjes kleuren daarmee te maken heeft?Over het gevaar van escalation of commitmentDe start van een succesverhaal. Een klus om trots op te zijn. Dat zou het worden. Als Product Owner start ik met een aantal interactieve sessies met stakeholders vanuit de organisatie. Al snel hebben we alle wensen op een rij en stellen we prioriteiten. De energie zit er lekker in, dus door naar de volgende stap. ‘Deze energie, deze drive, het werk zo aanstekelijk’, denk ik bij mezelf. Ook het designersteam lijkt het te voelen! Ze gaan met het vuur uit de sloffen aan de slag met het concept design. Een eerste simpele uitwerking, zoals afgesproken, zodat ze er later nog wat ‘magic’ aan toe kunnen voegen. Met de doelstellingen en metrics helder houden we het nu safe, zodat we later juist nog buiten de lijntjes kunnen kleuren. Alles volgens plan.I love it when a plan comes togetherIk had het zo graag overtuigend gezegd, die uitspraak van een zekere Hannibal Smith van The A-team. Maar in deze serie bleken wij niet echt een A-team te zijn. De energie die ik voelde bij de start van het project, slaat langzaam om in twijfel. Er begint iets te knagen. Op een gegeven moment hoor ik mezelf zelfs hardop zeggen: “Marieke, kom op. Je stakeholders uit de organisatie zijn tevreden, je team is lekker bezig, de developers zijn zelfs al prima op weg. Wat kan er nou misgaan?” Nou, iets heel belangrijks ging er mis. Iets zo vanzelfsprekends, dat je er zo aan voorbijgaat. Gaat er al een belletje rinkelen?En dan durf je ineens niet meer terugEven recht door zee; ik was de eindgebruikers gewoon keihard voorbijgegaan. Juist omdat we met het team al meteen ‘on fire’ waren en de stakeholders ook wisten wat ze wilden, verdwenen de eindgebruikers in de dode hoek. Terwijl dat nou precies de mensen zijn waarvoor we de app aan het maken waren. Niet voor de directie en stakeholders, niet voor de designers, niet voor de developers, niet voor mezelf… maar voor de eindgebruikers. Oeff! ‘Tsja Marieke, wat doe je nu? Nu alsnog de eindgebruikers betrekken? Stel dat ze het helemaal niets vinden? Dan kunnen we weer helemaal opnieuw beginnen!’. Jahoor, ik ben er keihard ingetrapt: Escalation of commitment. Hoe meer we in een idee investeren, hoe meer we committed zijn tot dat idee. Yep, I plead guilty.De stoute schoenen aanNa dat besef wist ik het. ‘Dit keer moet ik wel terug. Hier kan ik wat van leren’. En dus zet ik mijn zenuwen opzij, trek de stoute schoenen aan en plan een klantonderzoek in. Het moment van de waarheid. Ja, dat is ontzettend spannend. Ja, dan moet je soms met de billen bloot. En ja dan moet je, zoals ook in ons geval, soms helemaal terug naar de tekentafel. Dat voelt niet fijn. Waarom je het dan wel altijd zou moeten doen en het dus nooit te laat voor een klantonderzoek is? Omdat het ontzettend waardevol is te weten wat die eindgebruiker van je product of dienst wil. En je dat zelf vaak niet precies weet (maar wel denkt te weten). Ook al ben je dus al vliegend van start gegaan, in the end wil je echte impact maken met een product waar de eindgebruiker wat mee kan. Is dat niet ten alle tijden belangrijker dan tevreden zijn over het proces en de werkwijze van je team?Eerst weten, dan verrassenSindsdien heb ik het me – als Product Owner – eigen gemaakt om hier in ieder project extra scherp op te zijn. Door middel van klantprofielen, klantonderzoeken, klantreizen en het verzamelen van nog meer data kom je te weten wat er echt speelt. Als je dat niet doet, kun je nogal gemakkelijk in de valkuil stappen om zelf in te vullen wat de eindgebruiker wil. En natuurlijk is het best spannend om toe te geven dat je niet precies weet wat je klanten willen. Maar dat is juist heel sterk! Zo laat je zien écht impact te willen maken en niet alleen een prestigeproject af te willen leveren. Door eerst alles te weten te komen van je klant, de lijnen uit te zetten, kun je daarna altijd nog buiten die lijnen kleuren om de klant te verrassen.Stel de meest risicovolle vragen!Ik coachte afgelopen jaar een team Product Owners. Een deel was bezig met een nieuw klantportaal. Ik liet ze aannames uitwerken die ze als hadden gedaan op basis waarvan ze dachten dat het portaal een succes zou worden. Dit als voorbereiding op een klantonderzoek. Bij een voorstel voor het onderzoek lieten ze de meest risicovolle vragen achterwege. “Waarom stellen jullie die vragen niet?”, vroeg ik. “Omdat we anders heel veel werk voor niks hebben gedaan. Dan kunnen we weer opnieuw beginnen!”, was het unanieme antwoord. “Hoe eerder je dat te weten komt, hoe beter toch?”, zei ik. En om afsluitend er een klassieker bij te halen: door schade en schande wordt men wijs.Herken je jezelf of jouw team in dit verhaal en ben je benieuwd welke concrete stappen je met training of coaching van Scrum Academy zet? Neem even contact met ons op, dan kijken we samen wat er het beste bij jullie past. Tagsklantonderzoekleanmariekeproduct ownerDeel dit artikel