Taalhygiene

Psychologische Taalveiligheid: 9 tips om constructief te blijven (3/3)

Beland je tijdens delicate gesprekken nog wel eens onbedoeld in een conflict? Deze psychologisch veilige taalgewoonten helpen je om uit de problemen te blijven. In het eerste blog van deze serie bespraken we de tips met betrekking tot nuance. In blog twee hadden we het over taal en emoties. In dit derde blog deel ik mijn psychologisch veilige taalgewoonten over behoeftes. Want hoe veiliger het is, hoe meer risico je kan nemen. Zie het als parachutespringen: hoe beter je instructeur, veiliger het materiaal, beter de training… hoe gevaarlijker de sprong die je kan maken. Klaar voor de sprong?


Psychologisch veilige taalgewoonten over behoeftes

Bijna alles wat mensen doen is goed bedoeld. Maar er zit ook een behoefte achter. Over en weer helder zijn over wat je behoeftes zijn, helpt om effectiever samen te werken.

1. Zet waarom-vragen om in behoeftevragen.
Waarom-vragen kunnen veroordelend overkomen. Vraag niet: “Waarom ben je (weer) te laat?” maar vraag: “Wat was vanmorgen belangrijker voor jou dan op tijd zijn?” of “Wat zou jou helpen om vaker op tijd te zijn?”

2. Beoordeel niet de mensen, maar beoordeel acties.
Zet persoonlijke oordelen om in feitelijke observaties. Zeg niet: “Hij is traag”, maar zeg: “Hij begon de klus pas toen ik hem er twee keer aan herinnerde.” Dat laatste mag je best vervelend vinden. Misschien heb je er behoefte aan dat mensen zich automatisch aan afspraken houden.

3. Verander eisen in oprechte verzoeken.
Een eis houdt in dat je een vorm van macht gebruikt om je zin te krijgen. Het gebruiken van macht kan leiden tot opstandigheid, openlijk of verborgen. Het inwilligen van een verzoek daarentegen, leidt tot een betere relatie. De meeste mensen vinden verzoeken inwilligen geen probleem. Het verschil tussen eisen en verzoeken is lastig. Een zin die begint als een verzoek, kan later in een eis veranderen. Dat gebeurt als je consequenties verbindt aan het niet voldoen aan het verzoek. Zelfs een zucht of een geërgerde blik kan die gevolgen hebben. Wat je doet, is emotionele druk toevoegen. Bijvoorbeeld: “Wil je alsjeblieft een keer je kamer opruimen? <zuchtend, en rollend met de ogen om afkeuring te laten zien>” Wat hier gebeurt is dat je met lichaamstaal een verzoek in een eis verandert. Als deze tiener niet haar kamer opruimt, kan ze geen ouderlijke genegenheid verwachten. Bij een echt verzoek maak je duidelijk waarom iets belangrijk is voor je – wat je behoefte is – en geef je de ander de ruimte om een alternatief voor te stellen.

Agile Scrum banner

Psychologisch veilige taal voor ieders veiligheid

Deze 9 taalgewoonten die ik met je deel, zijn veilig omdat ze nodeloze conflicten helpen vermijden. Maar ze doen meer. Ze zijn ook veilig, omdat ze een psychologisch veilige omgeving creëren voor de mensen met wie je omgaat. En precies deze veilige omgeving zorgt ervoor dat mensen opener en creatiever zullen zijn om jou heen. Wie wil dat nou niet?

Benieuwd naar nog veel meer andere inzichten, tips en theorieën over Psychologische Veiligheid? Volg de online kanalen van Scrum Academy in de themamaand april: bouwen aan vertrouwen.