Taalveiligheid

Psychologische Taalveiligheid: 9 tips om constructief te blijven (2/3)

Over humor en sarcasme. Meningen versus feiten. Deze taalgewoonten helpen je om uit de problemen te blijven. Om ook in jouw team te zorgen voor Psychologische Taalveiligheid. Om te bouwen aan vertrouwen. Om dat te realiseren, helpt het om risicovolle taal te vervangen door veilige taal. Want hoe veiliger het is, hoe meer risico je kan nemen. Zie het als parachutespringen: hoe beter je instructeur, veiliger het materiaal, beter de training… hoe gevaarlijker de sprong die je kan maken. Tandemsprong doen?


Psychologisch veilig omgaan met taal en emoties

De meeste beslissingen zijn emotioneel. Lange tenen of een gevoelige snaar kunnen een rationeel gesprek een hele vreemde wending geven. Dit zijn taaltips om gevoelens voor je te laten werken, in plaats van tegen je.

  1. Druk gevoelens uit zonder het werkwoord ‘voelen’ te gebruiken.
    Echte gevoelens hebben dat werkwoord niet nodig. Je kunt zeggen: “Je noemde me lui en dat maakte me boos.” Daarmee uit je je gevoelens duidelijk. Gevoelens uiten is cruciaal, omdat het helpt om behoeftes te ontdekken. Zowel jouw behoeftes als die van anderen. Het werkt alleen niet als je eisen als gevoelens vermomt met het werkwoord ‘voelen’. Een voorbeeld: “<geïrriteerde zucht> Ik heb het gevoel dat ik niet op je kan rekenen.” Daarmee druk je geen gevoelens uit. Je eist gehoorzaamheid en zet er ook nog behoorlijk wat emotionele druk bij. Om je gevoelens te uiten kan je beter zeggen: “Toen ik zag dat je die sheet niet geüpdatet had, was ik geïrriteerd. We hadden het afgesproken en daar wil ik graag op kunnen rekenen.”

  2. Humor is prima, sarcasme doet bijna altijd pijn.
    Je hebt misschien de gewoonte sarcasme te gebruiken als er iets misgaat. Het zou een oprechte poging kunnen zijn om dingen luchtiger te maken. Iemand morst koffie en jij zegt: “Je toetsenbord water aan het geven? Groeit het goed?” Het kan grappig zijn voor jezelf en voor sommige omstanders. Maar stel je nu eens de schaamte en frustratie voor die je voelt wanneer je je belangrijkste apparaat vernielt met een kop koffie. Wat je in die situatie echt nodig hebt, is troost of empathie. Sarcasme zou je vrijwel zeker nog bozer maken op jezelf en alle anderen.

  3. Breng je oordelen als een mening, niet als een feit.
    Als je oordeelt, zorg er dan voor dat het overkomt als jouw mening en niet als een wetenschappelijk feit. In plaats van te zeggen: “Geel is een lelijke kleur”, kun je beter zeggen: “Ik vind geel een lelijke kleur.” Het gevoel dat je bij een feit hebt is relevant. Het zet je op het spoor van wat belangrijk is voor jou. Maar je komt alleen op dat spoor als je het formuleert als een mening.
Agile Scrum banner

Wat zijn de 3 tips over Psychologische Taalveiligheid en behoeftes?

Tipje van de sluier: waarom-vragen, mensen vs acties en verzoeken. Nieuwsgierig? Ik deel alles graag met je in dit hieropvolgende blog over Psychologische Taalveiligheid.

Benieuwd naar nog veel meer andere inzichten, tips en theorieën over Psychologische Veiligheid? Volg de online kanalen van Scrum Academy in de themamaand april: bouwen aan vertrouwen.