Sturen op klantwaarde? 6 antwoorden van Erik Bras

Je wilt verder kijken dan je eigen team. Je wilt een stap maken binnen de organisatie. Je wilt meer inzicht krijgen in het grotere plaatje. Driemaal ja zitten knikken? Dan lijken jouw ambities veel op die van een jonge Erik Bras zo’n 12 jaar geleden. Als Agile professional maakte hij die 3 ambities waar en daarom deelt hij zijn meest waardevolle lessen nu in de training Driving Customer Value. We stellen Erik 6 waardevolle vragen over ‘Sturen op klantwaarde’.

Erik, Sturen op klantwaarde, dat is toch vanzelfsprekend?

Zo klinkt het inderdaad. Toch is het in de realiteit vaak anders. Je ziet dat in veel organisaties alles aan financiële resultaten is gekoppeld. Daar hangt men vervolgens projecten en projectteams onder, waar dan budgetten aan worden toegekend. Zo stuurt men vanuit MT’s of directie vaak op de oplossingen waarvan men denkt dat de klant daarop zit te wachten. Maar waar is dat feitelijk op gebaseerd? Precies. Met een Training Driving Customer Value of programma pak je het vanuit het grotere plaatje structureel anders aan. Dan begin je juist met vragen als: hoe kan ik mijn verschillende klantgroepen identificeren en benaderen? Welke klantwaardes willen we leveren? Hoe kunnen we die aan specifieke klantgroepen koppelen? Hoe stellen we daar de juiste multidisciplinaire teams voor samen? Hoe vertalen we visie naar realisatie? Door het beantwoorden van die vragen in een bepaalde kadans, ben je echt bezig met het sturen op klantwaarde. Zeker als je dat bij je klantgroepen blijft valideren. Dat klinkt complex en dat is het ook. Daarom hebben we ook Driving Customer Value programma ontwikkeld.


Dat klinkt inderdaad complex. Laten we een poging doen het toch simpel te maken: hoe zou je Driving Customer Value uitleggen aan een kind?

Ik denk dat ik dat zo zou doen: “We helpen groepen mensen om goed samen te werken waardoor iedereen blijer wordt”. Al moet ik zeggen dat ik nu meteen wel de verleiding voel om hier veel dieper op in te gaan. Maar goed, laat ik het zo zeggen dat het voor ons als trainers in ieder geval fijn is dat deelnemers van de training of het programma doorgaans al de nodige ervaring hebben met Agile werken.


En stel nou dat je deze training tien jaar geleden zelf had gevolgd, wat had je daar aan gehad?

Goh, dan had ik destijds als Scrum Master al snel beter geweten waar ik nou daadwerkelijk een bijdrage aan leverde. Ook ik was destijds onderdeel van een grotere organisatie en in mijn rol verantwoordelijk voor een klein stukje van de puzzel. Met deze training had ik meer inzicht in het grotere plaatje van de organisatie gehad, waardoor ik ook sneller had kunnen leren en groeien. Zodra je weet waar je in ‘the Big Picture’ aan bijdraagt en hoe je dit met elkaar kunt verbeteren, wordt je werk ook leuker. Ik denk dat dat voor veel mensen heel herkenbaar is.


    In een review schreef iemand die dat herkende het volgende: ‘op waarde gestuurd zonder een oplossing als uitgangspunt’. Kan je die uitleggen?

    Zeker. In veel organisaties worden de budgetten dus vaak van bovenaf verdeeld over projecten. In die zin stuurt men op oplossingen en niet op waarde. Het gevolg daarvan kan zijn dat projectteams veel tijd en energie steken in een oplossing die uiteindelijk geen echte waarde voor de klant oplevert. Verspilling dus. En een ander gevolg; je benut de expertise van teamleden te weinig, waardoor het werkplezier ook kan afnemen. Stuur je op klantwaarde, dan nodig je multidisciplinaire teams uit om hun expertise optimaal te benutten en zodoende zelf met waardevolle oplossingen te komen.


    Kun je deze zin afmaken? Kom vooral niet naar deze training als je …

    ..niet mentaal uitgedaagd wilt worden of niet openstaat om echt weer nieuwe dingen te leren. Want met de theorie en de tools die we in Driving Customer Value aanpakken, schudden we de boel namelijk best flink door elkaar. We krijgen óók van deelnemers met veel Agile ervaring terug dat ze op een eerste trainingsdag een soort overload aan nieuwe inzichten ervaren. Het mooie is dat als je daarvoor openstaat, we vanaf dag twee meteen de vertaling naar de eigen praktijk kunnen maken. Dan ga je ook meteen aan de slag met thema’s als onder andere OKR, Obeya en communicatietechnieken. Kortom, kom vooral wel naar de Driving Customer Value Training als je ervaring hebt met Agile werken én de wil hebt om daar nog veel meer uit te halen.


    Het valideren van klantwaarde is dus essentieel. Wanneer zou je de klantwaarde van deze training als geslaagd valideren?

    Natuurlijk vragen we tijdens en na een training altijd om feedback. Practice what you preach. Dat geldt overigens ook voor de voorbereiding; ook wij hebben onze klantgroepen gedefinieerd en daar klantwaarden aan gekoppeld. Maar goed, het mooiste vind ik wanneer deelnemers aangeven dat ze er echt de volgende dag al in hun eigen praktijk mee aan de slag kunnen. Het geeft me voldoening als ik tijdens een training of incompany programma de kwartjes zie vallen bij ervaren Product Owners of de lichtjes zie aangaan bij teamleads. Wanneer zij er daardoor meteen in de praktijk zelf mee verder kunnen, of ons vragen om met coaching aan te haken, dan hebben we ook als trainers klantwaarde geleverd. En die klantwaarde draagt dan weer bij aan het sturen op klantwaarde van organisaties én aan het werkplezier van teamleden. Ook hier geldt dus: High Impact. Happy Teams. Dat maakt de cirkel rond, wat mij betreft.


    Ik mis nog een vraag

    Dat kan natuurlijk. Misschien ben je al geïnteresseerd in deze training Driving Customer Value of overweeg je het incompany Driving Customer Value Programma in te zetten voor je hele team, maar wil je Erik zelf nog een verdiepende vraag stellen? Neem dan gerust contact met ons op, dan bespreken we al je vragen één op één.

    Deze trainingen en programma's zijn interessant voor jou