fresh start effect scrum

De frisse start: 6 tips voor je Scrum team

Voel je je extra gemotiveerd om na een weekend of net na je vakantie een heel nieuw begin te maken? Dat heb ik nou ook steeds. En mijn collega trainers ook. En mijn vrienden ook. Eigenlijk merk ik het bij iedereen om me heen. Dat kan geen toeval zijn en dat is het dan ook niet. Psychologen noemen het wel het ‘Fresh-start Effect’. De energie van die frisse start kan je slim inzetten. Maar er zit ook een gevaarlijke kant aan. Ik deel graag wat tips met je om het maximale uit jouw frisse-start-gevoel te halen.

1. Gebruik het momentum samen met je Scrum team

Als je een project eventjes laat liggen, een kleine break neemt en het iets later weer oppakt, voel je de extra motivatie om het nog beter te doen. Toch? Jij bent daarin niet de enige. De rest van je team voelt het waarschijnlijk precies zo. Katherine Milkman en haar collega’s van de universiteit van Pennsylvania onderzochten dit genoemde ‘Frisse-start Effect’. Ze ontdekten dat veel mensen zich op die momenten mentaal verpoppen. Ineens blijken mensen in staat om hinderlijke bagage achter te laten en met een frisse blik een nieuw begin te maken. Typische ‘Fresh-start’-momenten zijn: terugkomen van vakantie, nieuwjaarsdag, maandagochtend, na een tweedaagse training. Maar ook: het begin van een nieuwe sprint. Als je een nieuwe sprint op maandag begint, is het Frisse-start Effect vaak extra sterk.

2. Maak alvast anders wat anders kan

Als je op dezelfde plek in dezelfde houding met dezelfde mensen praat, komt alles snel weer bij het oude. Daarom kan je het best op zoek gaan naar dingen die je alvast anders kan doen, ongeacht wat je wil bereiken. Kom eens samen in een andere ruimte, nodig een nieuw iemand uit bij het Scrum team of gebruik een totaal andere werkvorm. De sfeer van vernieuwing en verbetering zal door het Scrum team wervelen.

Scrum Academy Trainingen

3. Houd je doel centraal

Niet iedere verandering is een verbetering. Zorg er dus wel voor dat je met het hele team het doel scherp hebt en houdt. Wil je terugval voorkomen, dan is het belangrijk om juist het hogere doel aan te kunnen halen. Zo kan je samen op zoek naar de verandering waar je allemaal blij van wordt. Laat die verandering ook echt leven en doe dat in de korte momenten van afstemming. Bijvoorbeeld bij je Daily Scrums.

4. Pas op dat je het goede behoudt

Let op: onderzoek naar het Frisse-start Effect laat zien dat het ook een moment kan zijn waarop prestaties juist inzakken! Dat gebeurt vooral als de prestaties voor de break al heel goed waren. Er is dan na de break geen lichte irritatie over hoe het ging en ook geen sprake van een drang naar beter. Zonder die drang naar beter kan het gevaarlijk zijn om het roer om te gooien. Je kan dan juist je goede routine kwijt raken. Houd het product goal en de ambitie dus goed in de gaten!

5. Leer elkaar op een andere manier kennen

Grote kans dat je met collega’s bijna alleen maar over werk praat. Oke, op maandagochtend praat je misschien nog even een paar minuutjes over sport. Maar weet je wie hun superhelden zijn? Of waar ze stiekem heel trots op zijn? Wat vindt je collega juist heel cringe? De grootste angst? En wat is de meest hilarische jeugdherinnering die ze hebben? Stel eens een paar originele vragen en het lijkt alsof je in een heel nieuw Scrum team werkt.

6. Nodig een trainer of coach uit

Soms heb je nieuwe tools of vaardigheden nodig om het over een andere boeg te kunnen gooien. Of je moet het gewoon eens horen van een ander. Dan helpt het om een goede coach uit te nodigen die kijkt naar jouw werkwijze. Een frisse blik kan wonderen doen. Ook een in-company training met het hele team is meer dan een goed idee. Je neemt samen wat afstand nemen van de huidige werkwijze en ziet dan heel snel wat er beter kan na een frisse start!