Agile en Scrum

Een escaperoom in 3 weken

Dit vraagt om een Agile mindset

‘Wat is jullie plan?’ vraagt de hoteleigenaar op de glooiende top van een prachtige Italiaanse heuvel. Goede vraag. We mogen hier 3 weken verblijven in ruil voor het bouwen van een escaperoom voor zijn gasten. Maar hoe pak je dat aan? Voor je het weet, roep je iets als: ‘We zullen een plan uitwerken en op papier zetten.’ Om daar vervolgens van af te wijken. Niet erg handig als je timebox 3 weken is. Wat wel handig is? Agile mindset!

Agile trainer in een ruïne 
Al weten we niet precies wat we gaan maken en niet exact hoe we dat gaan maken, we weten wel wat het uiteindelijke resultaat is: een groep escape room gasten met een grote glimlach en een berg adrenaline. Als Agile trainer hoor ik het empirisme door de heuvels galmen. Bellissima!

Agile Scrum banner

Sprint retrospective
Ons team krijgt een ruïne ter beschikking! De oude stal van het verlaten dorp. Honderd jaar geleden stonden de dieren hier en woonde er een signora boven de stal. Dit wordt dé plek voor de teamactiviteit: ga naar binnen, start de tijd, werk samen, observeer en luister naar elkaar. Maar zorg ook voor actief onderzoeken, evalueer en doe soms een stapje terug. Dat geldt overigens niet alleen voor de uiteindelijke escape room bezoekers, maar ook voor ons als Agile team. Sprint retrospectives dus. 

Eerste Agile deelproduct
We vegen het stof van de meubels en jagen een schorpioen de stal uit. We vinden een verrekijker, een kleed en een doofpot. Door de raampjes hebben we een mooi uitzicht op andere huisjes in het dorp. En zo ontstaat het verhaal. Deze signora is de roddeltante van het dorp en verzamelt roddels in haar doofpot. Aan de gasten de uitdaging om de roddels te ontmaskeren. Eureka! Achter een hooibaal staat een oude spiegel. Terwijl we het stof er vanaf blazen, komt iemand met een encyclopedie aanlopen… Et voila, de eerste puzzel én tegelijkertijd het eerste deelproduct. 

Valideren met toekomstige ontsnappers
Ondertussen is ons Agile team al ruim een week actief. Aan het einde van iedere dag drinken we samen met de hotelgasten een borrel. Een uitstekend moment om te zien hoe onze puzzels en verhalen worden ervaren. Het spotten van een sleutel in de nok van de kamer blijkt een behoorlijke uitdaging. Gek, want voor ons is hij duidelijk zichtbaar. Andersom blijkt dat de puzzel, met het knippen van vormen, in één handomdraai voor elkaar wordt gebokst. Kijk, die kunnen we wat lastiger maken. De anekdotes van de hotelgasten zorgen steeds weer voor input voor nieuwe puzzels. In korte cycli bouwen we verder.

Het succes van een Agile mindset
De gasten worden steeds nieuwsgieriger. Ze kunnen het niet laten om even langs te komen en een blik naar binnen te werpen. Hoe ziet het er nu uit? Hoe gaat het met de stokken die je aan elkaar moet schroeven om de sleutel in de nok te pakken? De ruïne is nog nooit zo vaak bezocht. En na drie weken is het dan zover: de ruïne is omgetoverd tot escape room en staat open voor boekingen. Na een timebox van 60 minuten staat de eerste groep weer buiten. Met een grote glimlach en een berg adrenaline. TROTS!