Home » Blog » Agile Leadership » Waarom je het ‘Spotifymodel’ niet moet kopiërenAgile LeadershipWaarom je het ‘Spotifymodel’ niet moet kopiërenOpschalen met Agile? Veel bedrijven kopiëren het Spotifymodel 1 op 1 naar hun organisatie. Het Spotifymodel werkt, is de heersende gedachte. Het is al bewezen en veel over geschreven. Maar werkt de organisatie van Spotify wel voor jou? Past dat ‘model’ jou wel? Is het eigenlijk wel een model? Lees hier waarom je nooit modellen moet kopiëren en ook hoe je wel tot je eigen manier van opschalen met Agile komt.Hét Spotifymodel bestaat nietStel jouw bedrijf groeit van 10 naar 2000 teamleden. In 7 jaar tijd. Je groeit dus snoeihard. Terwijl je groeit moet je er nog achter komen hoe je markt eigenlijk werkt. Je moet letterlijk jouw verdienmodel nog uitvinden met behoud van jouw start-up cultuur waar je zo trots op bent. Wat willen klanten? Waar willen ze voor betalen? Hoe zit de business eigenlijk in elkaar en waar gaat het naar toe? Tegelijkertijd zit de concurrentie van onder andere Google en Apple je op de hielen. Je weet 1 ding zeker. Je moet nog sneller leren dan je concurrentie. Je moet stappen zetten om voor te blijven. Je wilt sneller innoveren, zodat je eerder de markt verovert dan zij.Daarnaast groeit de interesse van andere bedrijven over hoe jouw organisatie in elkaar steekt. Er is brede interesse in jullie structuur, cultuur en hoe jullie zaken managen. Je wordt als voorbeeld gebruikt als succesvolle Agile organisatie en mensen gaan klakkeloos jouw structuur kopiëren. Je bent ineens niet alleen een bedrijf dat zichzelf aan het uitvinden is, maar je bent ook een model geworden. Het Spotifymodel wel te verstaan. Een hele eer natuurlijk. Maar ook kan je niet duidelijk genoeg maken aan andere bedrijven: “Kopieer ons model niet! Wij zijn geen model maar een cultuur. Wij zijn ons keer op keer aan het uitvinden. En doe dat vooral ook zelf”.De boodschap vanuit Spotify is kristalhelder. Wat voor Spotify werkt, hoeft voor jou helemaal niet te werken. Jouw context kan heel anders zijn dan die van Spotify. Laat je zeker inspireren, ken jezelf als organisatie, stel ambitieuze doelen en vind dus vooral jezelf uit.Waarom werkt hun manier niet voor jou? Stel jezelf de volgende vragen:bouw jij een muziekspeler?ben jij mondiaal actief in een hyperconcurrerende markt?zit jij in de muziekindustrie?groei jij super hard?heb jij een start-up mentaliteit?moet jij je businessmodel nog uitvinden?werk jij in een cultuur waar fouten maken mag?Waarschijnlijk niet. En dan gaat het ‘Spotifymodel’ niet op voor jou. Hoe dan wel?Bouw je eigen model. Natuurlijk kan je je laten inspirerend door Spotify en door andere schaalmodellen van Agile, zoals SAFe en LeSS. Maar maak die modellen geen doel op zich, maar een middel om je doelen te bereiken. Bovenal, zorg eerst dat je werkt aan een cultuur. Culture eats strategy for breakfast. Zorg vervolgens dat je met experimenten steeds blijft uitvinden hoe je jezelf hoe je je organiseert. Hier volgen een aantal stappen om tot jouw model te komen en hoe Spotify de stappen vormgeeft. Ter inspiratie:Bepaal wat je met een organisatiemodel wil fixen en bereiken. Voor Spotify: sneller innoveren dan de competitie, zodat je de markt kan veroveren.Bepaal principles waarop je je organisatie wil bouwen. Doe dit niet alleen met de boardroom, maar betrek daar teamleden uit de gehele organisatie bij. Maak je eigen manifesto. Zoals bij Spotify:Continuous improvement: At Spotify, part of my work is to look for ways to continuously improve, both personally, and in the wider organisation.Iterative development: Spotify believes in short learning cycles, so that we can validate our assumptions as quickly as possible.Simplicity: Scaling what we do is key to Spotify’s success. Simplicity should be your guidance during scaling. This is as true for our technical solutions, as for our methods of working and organising the organisation.Trust: At Spotify we trust our people and teams to make informed decisions about the way they work and what they work on.Servant leadership: At Spotify managers are focused on coaching, mentorship, and solving impediments rather than telling people what to do.Waardeer ook de goede kanten van hoe je nu georganiseerd bent. Gooi niet alles weg wat je tot nu toe hebt bereikt.Verken verschillende modellen en bedenk met elkaar experimenten om de beste manier van organiseren uit te vinden. Dit is een reis, met een vertrekpunt maar zonder eindstation. Leer. Leer. Leer. Leer.Een model kopiëren is niet de oplossing. Je laten inspireren en zelf continu ontdekken wat het beste bij jou past wel.Wil jij je laten inspireren over verschillende op schaalmodellen van Agile zodat je kan gaan werken aan een model dat bij jou past, met de best practices van anderen? Schrijf je dan in voor de Masterclass Scaling Agile en ontdek welke mogelijkheden er allemaal zijn en hoe je die toe kan passen in jouw organisatie.TagsAgileAgile voor ManagersDeel dit artikel