agile en scrum trainingen

Scrum rockt! Scrum aan de hand van het reilen en zeilen van een rockband

Begin jaren 90. I, I’m still alive knalt zo’n beetje door de speakers van iedere zolderkamer. Ook op die van mij. Misschien is Pearl Jam zelfs wel één van de redenen waardoor ik op mijn 15de muziek ga maken. Ik heb in die tijd dan ook (net als leadzanger Eddie Vedder natuurlijk) lang haar en een elektrische gitaar met punten. Die wilde haren zijn inmiddels verdwenen en de elektrische gitaar maakte plaats voor een fraaie akoestische. Maar wat gebleven is, is de liefde voor live muziek spelen. Wat dat betreft: I’m still alive

Wat dat met Scrum te maken heeft? Om Scrum te begrijpen wordt vaak verwezen naar de Scrumguide. Logisch. Toch blijft de werking van Scrum voor sommige lezers nog steeds te abstract. Dat klinkt nou niet echt als muziek in de oren. Daarom heb ik Scrum tastbaar, hoorbaar en alive gemaakt aan de hand van het functioneren van mijn bandje. Ontdek Scrum in 5 minuten aan de hand van een akoestische rockband.

De rolverdeling

De zaal op z’n kop zetten, daar doen we met onze viermansformatie alles voor! En het zal je niet verbazen dat daar meer bij komt kijken dan het podium opstappen en decibellen produceren. Bob drumt, zingt, regelt de logistiek en doet het geluid. Alex speelt bas, zingt en is het muzikale geweten van de band. Frank speelt gitaar, vult de set aan met nieuwe songs en regelt de financiën. Zang, gitaar, boekingen en marketing neem ik voor mijn rekening. De band heeft dus alle skills om een optreden van A tot Z te verzorgen. In Scrum heet dit het Development Team. We hebben geen externe afhankelijkheden met geluidsbedrijven, gastzangers of andere disciplines. Dat houdt ons heerlijk lean en super wendbaar.

Frank is in dit geval de Product Owner in de band. Hij bewaakt het concept en stelt steeds muzikale vernieuwing voor. Zo blijven we ons onderscheiden van andere bands. De rol van Scrum Master is hier voor mijzelf. Ik zorg voor olie tussen de raderen, onder andere door het ophalen en delen van feedback. Zo blijven we (elkaar) als team verbeteren. De Stakeholders zijn de boekers, organisatoren en natuurlijk de bezoekers. Die swingende bezoekers en meezingende toehoorders zijn immers onze eindgebruikers.

Van concept naar werkbare lijstjes

Wat ging er vooraf aan het allereerste openingsakkoord van onze band? We staken de koppen bij elkaar en bedachten een concept. Dat concept is in Scrum de Product Vision. De toonsoort voor deze Product Vision is door de Product Owner bedacht en daarna met het gehele team uitgewerkt. Dat resulteert in de volgende muzikale belofte: onze band brengt hits van nu in een stevige en energieke akoestische jas. Het effect op bezoekers van onze gigs moet zijn: “Hey wat tof, ik ken de songs van de radio. Verrassende keuzes, recent en anders dan andere bands die veel hits uit de jaren 70 spelen.”

Vervolgens bepalen we ook waar een goed optreden aan moet voldoen. Onze kwaliteitslijst. Hierop staan zaken als: de nieuwe songs op de setlist zijn recente hits, alle instrumenten zijn in bloedvorm, we kleden ons tof aan en de factuur van het optreden zit in de tas. In Scrum noemen we deze lijst de Definition of Done

De sprint

Door de jaren heen hebben we meer dan 100 songs verzameld die we kunnen spelen. Noem het onze steeds groeiende Product Backlog. Die ruim 100 songs zijn er zo’n 70 teveel om op één avond te kunnen spelen (onze setlists bestaat uit zo’n 30 songs). Dus moet er geprioriteerd worden. Dat gebeurt aan de hand van een Sprintgoal. Wat willen we bereiken met elkaar? Maken we stakeholders blij met een luistervoorstelling of scoren we punten als we de boel aan het dansen krijgen? Op basis van het Sprintgoal stellen we de Sprint Backlog samen: een setlist waarvan we verwachten dat deze haar werk gaat doen. Toch kan er gaandeweg het optreden van alles gebeuren. Frank kan besluiten een lange solo in te zetten, we kunnen een song overslaan omdat die in het moment geen waarde toevoegt of er kunnen snaren breken waardoor we de hele boel moeten aanpassen. 

De events

Ook ons proces start met een sprint planning. Hiervoor zitten we het liefst bij elkaar, maar in de praktijk kiezen we er vaak voor om dit remote op te stellen. Waarbij iemand een voorstel doet voor de setlist en we daar met elkaar kort op schieten. 

De daily scrum is op het optreden zelf. Zodra we elkaar ontmoeten, updaten we elkaar. Hoe zitten we in de wedstrijd? Staan alle seinen op groen of moeten we elkaar helpen om het optreden een succes te maken? Werkt alles in de korte soundcheck? Dit herhalen we in de pauze. Mochten we die hebben. 

Aan het einde van iedere song volgt een kleine review. Het applaus en de opmerkingen uit de zaal vormen de meest direct vorm van feedback. Aan het einde van de set volgt een wat uitgebreidere sprint review. We gaan de zaal in en polsen bij de bezoeker (eindgebruikers) en de klant (diegene die ons geboekt heeft) hoe het optreden bevalt. Vervolgens doen we ook nog een korte sprint retrospective: hoe spelen we samen? Wat werkt wel en wat niet? Hebben we een goed geluid? Horen we elkaar goed? Luisteren we naar elkaar? Verbeterpunten nemen we direct mee naar set twee. Als alles heerlijk uitpakt, knallen we er na de totale sprint van zo’n 2 uur natuurlijk nog een paar toegiften uit. Succes mag je vieren!

Tot slot

Natuurlijk is dit een versimpelde weergave van Scrum, maar in onze manier van werken zit wel heel veel van Agile en Scrum verwerkt. Dat doen we als band overigens niet omdat ik fan ben van Agile en Scrum. Nee, dat doen we omdat Scrum eigenlijk heel erg logisch in elkaar zit en het heel natuurlijk voelt om jezelf op die manier te organiseren. Het houdt je als persoon, band en organisatie levendig. LIVE.

Meer lezen over een het reilen en zeilen van een Agile team met een rockband als voorbeeld? Ontdek hier een supertof artikel over een agile team in de vorm van een rockband. Oh, wacht… en hier is dan gelijk deel 2.