Agile en Scrum trainingen-min

Thuis aan het werk? Deze tools heb je nodig (1/4)

Ja, ook jij moest eraan geloven: werken vanuit huis. En dan niet een dagje in de week, maar de hele week! Als je niet gewend bent op afstand te werken, rijst al gauw de vraag: welke tools zijn nou essentieel om op afstand samen te werken met mijn collega’s? Geen paniek, ik heb ze voor je op een rijtje gezet!

Vier essentiële categorieën

Ja, ik ben een groot fan van fysieke tools als post-its om rondom samen te werken. Het tastbare karakter en de mogelijkheid er gezamenlijk, face-to-face omheen te staan, is voor mij als Agile Coach een enorm groot voordeel. Toch vind ik digitale tools enorm handig en nu natuurlijk helemaal. Maar welke tools heb je nu nodig? 

Volgens expert Martijn Vroemen heb je minimaal vier soorten digitale tools nodig om op afstand goed met elkaar samen te werken: 

Communicatie

Een goede communicatietool maakt het mogelijk om gemakkelijk gefocuste gesprekken te voeren. Berichten zijn makkelijk terug te vinden en bestanden delen is een fluitje van een cent. Een grote plus is het als de tool op elk device werkt. Dit zijn mijn voorkeuren:

Slack

Slack maakt gebruik van zogenaamde channels om gesprekken te categoriseren. Leden van een Slack workspace kunnen lid worden van channels en zo alleen de voor hen relevante gesprekken volgen. Je kunt makkelijk documenten en andere bestanden met elkaar delen. Wat ik ook ideaal vind is dat Slack een heleboel integraties aanbiedt. Bijvoorbeeld met Trello, Jira en Google Drive. De basisversie van Slack is gratis en heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb. En het werkt op elk device.

Rocket.Chat

Rocket.Chat lijkt enorm veel op Slack, maar met een groot verschil: het is open source en je kan het zelf lokaal hosten. Dus als je niet wilt dat je data buiten je bedrijf komt, is dit een grote plus. Rocket.Chat werkt vergelijkbaar met Slack en biedt ook integraties met andere tools, helaas niet zo veel als Slack. Dit werkt ook op elk device.

Microsoft Teams

Veel van mijn collega’s gebruiken Microsoft Teams, en niet alleen omdat ze aan deze leverancier vastzitten. Ook Teams lijkt erg op Slack en kent kanalen, (video)calls, het delen van bestanden, etc. Het is ook mogelijk verschillende andere tools te integreren, hoewel niet zo veel als Slack dat kan. Groot voordeel is de integratie met Office365 en als je over deze laatste beschikt, heb je Teams ook al. De basisversie is gratis en vereist geen Office365 licentie. Werkt op elk device. 

Whatsapp

Whatsapp is ideaal om snel even iets uit te wisselen. Er gaat niks boven het gemak en de adoptie van Whatsapp. Maar zie maar eens een gefocuste discussie te voeren met een grotere groep. Dat wordt of 5 gesprekken door elkaar, of een wildgroei aan Whatsapp groepen. Daarom raad ik deze niet aan voor serieus en intensief samenwerken.

Ready and go!

Alsjeblieft! Als je voor elke categorie een goede tool hebt gevonden, ben je helemaal klaar voor succesvolle online samenwerking. Nu kan je je richten op het belangrijkste werk: mooie producten en diensten maken!

Natuurlijk ben je er nog niet met alleen de juiste tools tot je beschikking hebben. Je moet (nieuwe) teamafspraken maken, nieuwe routines ontwikkelen, de psychologische veiligheid waarborgen en bijvoorbeeld Scrum events goed faciliteren.

>>> Ga door naar artikel 2 over de tools voor meetings.

Hulp bij nodig? Wij hebben een (online) training ontwikkeld waarin je leert hoe je dit alles ook op afstand goed kunt doen. Check onze Coaching Remote Agile Teams training of neem contact op met Gert-Jan Danenberg