Scrum Agile videocampagne

Hoe je in 7 dagen een knallende Agile campagne maakt

Ineens besefte ik weer dat ik een bevoorrecht mens ben om met uitzonderlijke mensen te mogen samenwerken. Onlangs maak ik in een verplicht weekje quarantaine de balans op en blik terug op een onstuimige periode. Ga je mee? Onze business staat begin maart in één klap stil. Piepende banden. Handrem. Geparkeerd. Dat dreunt na. Maar natuurlijk zien we ook meteen kansen: we ontwikkelen nieuwe online trainingen waar deelnemers zich direct op inschrijven; we starten transities met klanten die we nog nooit live ontmoet hebben en ook het aantal websitebezoekers stijgt flink. Onze business verandert en waarschijnlijk voorgoed. Oké, we liepen even tegen een lamp, maar nemen daardoor wel veel licht en inspiratie mee. En dat wil ik graag met je delen.

*Pling*. Een idee is geboren: laten we een campagne van 5 weken starten om onze doelgroepen te inspireren om, net zoals Scrum Academy, hun business opnieuw uit te vinden. Om op zoek te gaan naar de kansen die ervoor zorgen dat zij van Q4 toch nog een dijk van een succes maken. Sterker nog; dat ze 2021 met een kickstart kunnen beginnen.

Goed idee, wat nu?

Er is geen tijd te verliezen. Het is de derde week van augustus en over een week moet die gewenste campagne wel de lucht in. Dan zijn immers de schoolvakanties voorbij en gaat Nederland weer aan de slag. Fijn, dat geeft ons precies 1 week om van idee tot uitvoering te komen. Gelukkig bestaat Scrum Academy uit een netwerk van vakidioten op het gebied van Agile, maar ook op het gebied van communicatie en online marketing. Dit team kan sprinten en meters maken. Dus trekken we de hardloopschoenen aan.

Scrum Agile video

De vier belangrijkste stappen

Oké, we willen een campagne van 5 weken starten. Met alles erop en eraan: blogs, interviews, nieuwsbrieven, ads en webinars. Maar natuurlijk ook met een inspirerende videocommercial waarin alle facetten van de campagne samenkomen. Inhoudelijk, maar ook nét even anders dan anders. Hoe boxen we dat snel voor elkaar?

Stap 1. Het opstellen van een Product Vision. Wat willen we bereiken? Voor wie? Met welk middel? En hoe meten we de voortgang van ons succes? Dit leidt tot een mooie ambitie met tal van ideeën die we prioriteren om tot een goede backlog te komen. Want ook wij hebben veel meer ideeën dan dat we in 1 week kunnen realiseren.

Stap 2. Ideeën selecteren. De meest kansrijke ideeën pakken we op en combineren we met passende doelstellingen. Ook maken we per idee een budget vrij. Het beantwoorden van enkele vragen geeft ons daarbij richting. Hoeveel deelnemers willen we op het webinar Psychologische Veiligheid? Hoeveel mensen moeten het interview met Fenny Koppen (Riksja Travel) gelezen hebben? Hoe vaak willen we de video getoond hebben?

Stap 3. Contacten en concreet maken. Aan de slag. Agile is vaak ook snel waarde leveren. Dus we houden het overzichtelijk. Natuurlijk kan een campagnevideo heel ingewikkeld zijn door b.v. 100 figuranten op 100 verschillende locaties te filmen. Maar is dat realistisch en relevant voor ons doel? Knoop doorhakken. We bedenken een verrassend concept en schrijven een script met creatieve oplossingen. We kiezen voor de stad Delft als decor en screenen vooral in eigen netwerk. Bellen, mailen, appen, bezoeken: figuranten én locaties. Yes, doe je mee? Wat tof, dan draaien en editen we in twee dagen een super inspirerende videoproductie.

Stap 4. Monitoren en bijstellen. In de dagelijkse uitvoering monitoren we de ontwikkeling van onze inzet en stellen bij waar nodig. Dit leidt soms tot meer ideeën en meer werk, waardoor we andere werkzaamheden weer opnieuw moeten prioriteren. Er zit beweging in deze campagne, het begint te leven!

Dit type werk kan je alleen uitvoeren met een professioneel, energiek en gemotiveerd team. En een team is hierbij dan ook echt iedereen die in het team zit. Nog los van hoe je rekening of salaris betaald wordt. In het team zijn geen rangen en standen. Feli, Nick, Tim, Sander, Anton, Martijn trokken de kar als één geheel. 

En zo realiseerden wij in samenwerking met onder andere de videolocaties Hotel Hampshire Delft Centre en Vakwerkhuis een toffe campagne, die ons ook weer in contact bracht met nieuwe klanten. Klanten waarmee we de komende periode samen gaan optrekken om hun doelen te bereiken.