Hybride werken brengt je dichterbij je klant

Dat hybride werken is voorlopig nog niet voorbij. Gelukkig! Want het brengt ook voor Product Owners mooie nieuwe kansen met zich mee. De eeuwige uitdaging van Product Owners is namelijk ontwikkelen waar klanten het meest op zitten te wachten. En natuurlijk; ook jij kunt altijd wel iets bedenken waar klanten om vragen. Maar wat hebben ze nu het hardst nodig, waar staan ze écht om te springen? En hoe weet je zeker dat je vandaag begint met activiteiten waar je over een tijd de vruchten van plukt? Hoe je dat slim doet dankzij hybride werken, lees je in dit blog.

Wat niet veranderd is sinds maart 2020

Mensen aanspreken en vragen wat ze denken over je product of dienst is en blijft moeilijk. Je moet een drempel over. Je lijf zegt: “Onbekenden aanspreken. Brrrr!” Vragen wat ze nou echt van je product of dienstverlening vinden: “Moet dat nou echt in dit gesprek?” Het is ook niet makkelijk om de juiste vragen te stellen. Je vervalt snel in: “Moeilijk! Doe ik wel een andere keer!” Het gevolg? Je schakelt gemakkelijk terug op eigen aannames en anekdotische kennis.

Nieuwe kansen van hybride werken

Wat wel veranderd is, is gemakkelijk je mensen even kan zien en spreken. Je hoeft niet meer fysiek langs te gaan. Dus tackel dat ‘get out of the building syndroom’, want elkaar meeten kan nu gewoon tussendoor. Van achter je bureau. Wat je daardoor nu – veel meer dan vroeger – kan doen, is je inleven in je klanten. Zet een video call op terwijl ze je product of dienst gebruiken. Of net er na. Dan zie je de emoties op hun gezicht, je ziet hoe ze omgaan met je product, wat ze waarderen en waar ze écht behoefte aan hebben.

De makkelijkste te benaderen klant ben je zelf

Wat je zelf wil, en waarom, is klip & klaar. Je weet het gewoon en die kennis is altijd paraat. Het is zó makkelijk om bij die kennis te komen, dat je je eigen wensen nogal eens verwart met die van je klanten. Gelukkig is er een oplossing: je leeft je eerst in in je klanten en vraagt dan aan jezelf wat je zou willen. Als je je probeert in te leven zul je merken dat je veel niet weet, of niet zeker weet. Daar kun je onderzoek naar doen. Zo leef je je steeds beter in en kom je steeds dichter bij je klant.

Sturen op resultaat

Je weet dat je op het goede spoor zit als je resultaten verbeteren. Dat is wel zo Agile: het resultaat gaat boven het plan. Snel leren en bijsturen is belangrijker dan het plan aanhouden. Je klanten benaderen is één van de beste manieren om snel te leren. Wil je nog veel meer houvast om resultaat te halen? Je vindt een uitgebreide aanpak in het boek Sturen op Resultaat van Anton Vanhoucke en Denise Visser! Dat boek is sinds kort te koop bij Bol.com en Managementboek.nl.

Ook Agile Coach worden?

Benieuwd waar jij je stap kan maken als Agile Coach? Volg onze interactieve Agile Coach Opleiding. Gewaardeerd met 4,8 sterren op Google. Je vult een toolbox van jewelste om zelf aan de slag te gaan met teams en de organisatie. Daarnaast ontmoet je een breed deelnemersveld waar je ook veel van leert!