Home » Blog » Agile Transformatie » Dit is onze upgrade van het Agile Manifesto Agile TransformatieDit is onze upgrade van het Agile Manifesto Op LinkedIn woedt een interessante discussie: is Agile dood of leeft het nog? Wat mij betreft gaat deze discussie vooral over het woord Agile zelf. Want het woord heeft door de jaren heen weerstand opgeroepen en is soms niet meer dan een lege belofte gebleken. Dus laat ik mijn trots opzij zetten: het woord Agile kan zeker een reanimatie gebruiken. Maar de gedachte achter Agile – wendbaarheid – is al levendiger dan ooit. Tenminste, als we het Agile Manifesto flink updaten. Daarom deel ik in dit blog onze 4 upgrades van het Agile Manifesto. Agile is een hypewoord. Als dat steeds vaker door je hoofd schiet, kan ik je zeker begrijpen. Toch stel ik je dan ook deze vraag: ken jij bedrijven die iets tegen wendbaarheid hebben? En ken je organisaties die liever niet snel willen inspelen op veranderende behoeften en nieuwe kansen? Precies, dan blijft het doorgaans stil. Wendbaarheid is simpelweg een no-brainer. Of je het nu Agile, ondernemerschap of gewoon gezond verstand noemt. Welke titel je het ook geeft, het betekent sowieso dat je de werkwijze zelf ook wendbaar moet blijven aanpakken.Het Manifesto: revolutionair in 2001Weet je nog, de vier waarden van het Agile Manifesto begin dit millennium?Individuals and interactions over processes and toolsWorking software over comprehensive documentationCustomer collaboration over contract negotiationResponding to change over following a planIn 2001, toen het Manifesto werd opgesteld, waren deze 4 waarden baanbrekend. Ze boden een antwoord op de uitdagingen waar veel organisaties toen mee worstelden. Maar hé: dat is meer dan 20 jaar geleden. Correct, 20 jaar geleden!De wereld is veranderdHoewel de basis van het Manifesto nog steeds waardevol is, merken we bij Scrum Academy dat veel organisaties moeite hebben om het te herkennen in hun huidige praktijk. Wat in 2001 actuele problemen benoemde, is nu op sommige punten niet meer relevant. Want wie schrijft er tegenwoordig nog dikke, stoffige plannen? Wie werkt er nou niet intensief samen met klanten en partners? Het probleem zit steeds minder in de waarden van toen, en steeds meer uitdagingen van nu. Wendbaar werken anno 2025 vraagt om een frisse blik en goede dialoog. Dus laten we met elkaar in gesprek gaan over onze 4 waarden die we onder deze afbeelding een upgrade hebben gegeven.De aanzet voor een nieuw ManifestoBij Scrum Academy vinden we dat het tijd is voor een upgrade van het Agile Manifesto. Niet omdat het oude Manifesto fout is, maar omdat organisaties en professionals behoefte hebben aan een nieuwe leidraad. Samen met collega’s hebben we deze eerste versie opgesteld.Agility ManifestoIn een wereld waarin complexiteit, verandering en kansen elkaar snel opvolgen, richten wij ons op het ontdekken van betere manieren om waarde te leveren, innovatie te stimuleren en impact te maken. Daarbij geven we prioriteit aan:Mensgerichte ervaringen, terwijl we functionele oplossingen bieden die aansluiten bij echte behoeften.Uitzonderlijke klanttevredenheid, terwijl we gedeelde waarde voor alle stakeholders realiseren.Duurzame resultaten op de lange termijn, zonder afbreuk te doen aan snelle vooruitgang.Transparante samenwerking, ondersteund door tools en processen die efficiëntie en afstemming verbeteren.De items aan de rechterkant blijven belangrijk, maar we richten ons vooral op wat écht waarde toevoegt en impact maakt. Net als bij het oorspronkelijke Manifesto draait het niet om óf/óf, maar om én/én. Beide kanten zijn belangrijk, maar de focus ligt op wat echt waarde toevoegt en impact maakt.Mensgerichte ervaringen, terwijl we functionele oplossingen bieden die aansluiten bij echte behoeftenOplossingen bedenken (vaak intern gericht) lukt de meeste bedrijven wel. Maar echte waarde toevoegen die de verwachtingen overtreft, is vaak een ander verhaal. Die echte waarde ontstaat pas wanneer oplossingen niet alleen functioneel zijn, maar ook bijdragen aan een positieve, mensgerichte ervaring. Dit vraagt om diep begrip van de gebruikers, empathie in het ontwerpproces en voortdurende validatie van werkelijke behoeften. Hier ligt de sleutel tot betekenisvolle innovatie én een groot verbeterpotentieel.Uitzonderlijke klanttevredenheid, terwijl we gedeelde waarde voor alle stakeholders realiserenHet creëren van waarde voor stakeholders (zoals aandeelhouders, leveranciers en werknemers) is essentieel, maar mag niet ten koste gaan van uitzonderlijke klanttevredenheid. We stellen dat klanttevredenheid prioriteit moet krijgen en het fundament vormt waarop andere waarde wordt gebouwd. Door alle belangen te balanceren en klanten centraal te stellen, ontstaat een ecosysteem waarin gedeelde waarde niet alleen financieel rendement oplevert, maar ook duurzame relaties en groei mogelijk maakt.Duurzame resultaten op de lange termijn, zonder afbreuk te doen aan snelle vooruitgangSoms lijken we een beetje doorgeslagen in korte termijn oplossingen en lukt het niet meer om over de horizon te kijken. In een wereld waarin kortetermijnresultaten vaak de boventoon voeren, is het essentieel om ook verder te kijken dan die enkele maanden. Dit betekent: werken met een heldere langetermijnvisie, waarbij de stappen naar dat grotere doel worden opgesplitst in haalbare kortetermijndoelen. Deze aanpak maakt snelle iteraties mogelijk, maar altijd met het grotere geheel in gedachten. Alleen zo behalen we duurzame resultaten zonder concessies te doen aan de wendbaarheid die nodig is voor onmiddellijke vooruitgang.Transparante samenwerking, ondersteund door tools en processen die efficiëntie en afstemming verbeterenEffectieve samenwerking ontstaat wanneer teams open communiceren en gezamenlijke doelen nastreven, vrij van verborgen agenda’s en politieke spelletjes. Transparantie is dus simpelweg onmisbaar en kan worden versterkt door slimme tools en gestroomlijnde processen die efficiëntie verhogen en afstemming vergemakkelijken. Dit schept een omgeving waarin vertrouwen kan floreren en het volledige potentieel van mensen en teams wordt benut. Wat op haar beurt natuurlijk leidt tot betere resultaten en sterkere relaties.Samen naar het volgende levelNatuurlijk, als ervaren Agilisten met de poten in de klei weten we ook wel dat deze versie niet perfect is. Niet compleet is. Er zijn nog stappen te zetten, bijvoorbeeld in het expliciet benadrukken van interne samenwerking. Zie dit dus vooral als een startpunt van een nieuwe dialoog.Daarom hoor ik graag van jou: wat spreekt je aan? Wat mist er nog? Stuur me een persoonlijk bericht, dan gaan we het gesprek aan. Alles, zodat we uiteindelijk met alle vakidioten bij elkaar een Manifesto ontwikkelen dat niet alleen organisaties relevant houdt, maar ook werkgeluk vergroot. Want daar doen we het uiteindelijk voor.Tags2025AgilemanifestovaluesDeel dit artikel